
FC Groningen start het seizoen 2025/2026 met een frisse blik én een nieuwe naam op de borst. Autokan, een snelgroeiend FinTech-bedrijf met wortels in het Groningse Musselkanaal, wordt de nieuwe hoofdsponsor van de Trots van het Noorden. Twee jaar lang zal de naam van Autokan prijken op zowel de wedstrijdshirts als de trainingskleding van de club, waarmee de herkenbare groene strepen op het tenue krachtiger uitkomen dan bij de vorige hoofdsponsor.
De keuze voor Autokan als hoofdsponsor voelt voor veel supporters als een natuurlijke stap. Het bedrijf is niet alleen lokaal geworteld, maar ook al sinds vorig jaar verbonden aan FC Groningen via de businessclub. Oprichters Robert Geerts en Niek Tieben begonnen hun avontuur met een lidmaatschap in Euroborg en zijn inmiddels doorgegroeid naar de prominente rol van hoofdsponsor. Een traject dat perfect past bij het beleid van de club, waarin ook veel jonge Groningers vanuit de opleiding doorstromen naar het eerste elftal.
Autokan staat bekend als hét platform voor ondernemers die op zoek zijn naar een slimme financiering voor hun zakelijke auto. Met een netwerk van meer dan 700 autodealers biedt het bedrijf een toegankelijke manier om zonder grote investering toch in een geschikte bedrijfswagen te stappen. De slogan “Autokan maakt zakelijk leasen leuker. Snel – Eenvoudig – Vriendelijk.” sluit naadloos aan op de no-nonsense mentaliteit van het noorden.
Uitstraling van de club
De nieuwe sponsorovereenkomst is meer dan een logo op een shirt. Volgens algemeen directeur Frank van Mosselveld is de samenwerking met Autokan een belangrijke stap voor de uitstraling van de club. “We zijn trots dat een lokaal merk als Autokan FC Groningen ziet als hét podium om verder te groeien. Die wederzijdse trots voel je in alles terug, zelfs in het shirt, waar de frisse groene banen dankzij het strakke ontwerp van het Autokan-logo beter tot hun recht komen.”
Ook bij Autokan klinkt enthousiasme. Robert Geerts noemt het sponsorschap een jongensdroom die alsnog uitkomt. “Als kind droomde ik van een carrière als profvoetballer. Dat is het niet geworden, maar nu bereiken we het profvoetbal op een andere manier. Dat dit met ons Groningse bedrijf gebeurt bij FC Groningen maakt het extra bijzonder.” Zijn compagnon Niek Tieben vult aan: “Onder de FC-supporters zitten veel ondernemers en zzp’ers. Wij willen hen de komende jaren helpen om hun ambities waar te maken, net zoals wij dat hebben gedaan.”
OG Clean Fuels vertrekt
Autokan volgt OG Clean Fuels op als hoofdsponsor. Die samenwerking loopt tot de zomer van 2025. OG Clean Fuels blijft echter als partner verbonden aan de club. Met Autokan op het shirt maakt FC Groningen zich op voor een nieuw hoofdstuk, waarin club en sponsor samen willen groeien – met Groningse trots als rode draad. Het logo van OG Clean Fuels was aanzienlijk groter en ook bestond het uit fellere kleuren, waardoor het shirt van FC Groningen nu beter tot zijn recht komt.
